• 1403/07/30 - 07:47
  • - تعداد بازدید : 18
  • - تعداد بازدیدکننده: 17
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
انجام خدمت جدید تصویربرداری با ماده حاجب، با تعرفه دولتی در بیمارستان امام حسین(ع) فسا

انجام خدمت جدید تصویربرداری با ماده حاجب، با تعرفه دولتی در بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امام حسین(ع) فسا

دکتر هادی رضوانی، رئیس بیمارستان امام حسین(ع) فسا:

با راه اندازی خدمت تصویربرداری با ماده حاجب در بخش تصویربرداری بیمارستان امام حسین(ع)، انجام عکس رنگی Ba Swallow، Upper GI، Upper GI Series، Transit Small Bowel و IVP با تعرفه دولتی مهیا گردید.

️کاربرد اصلی این خدمات شامل: ️

تصویربرداری Ba Swallow ، نوع خاصی از تصویربرداری است که به پزشک برای بررسی حلق و مری کمک می کند‌.آزمایش بلع باریم نوع خاصی از آزمایش تصویربرداری است که از باریم و اشعه ایکس برای ایجاد تصاویری از دستگاه گوارش فوقانی شما استفاده می‌کند. دستگاه گوارش فوقانی شامل پشت دهان، گلو (حلق) و مری می‌شود. باریم در طول آزمایش بلع استفاده می‌شود تا نواحی خاصی از بدن با اشعه ایکس، واضح‌تر نشان داده شوند. در اینجا رادیولوژیست قادر خواهد بود اندازه و شکل حلق و مری را ببیند. او همچنین می‌تواند نحوه قورت دادن شما را ببیند. این جزئیات ممکن است در یک اشعه ایکس استاندارد دیده نشوند. باریم فقط برای آزمایشات تصویربرداری دستگاه گوارش استفاده می‌شود. آزمایش بلع باریم ممکن است به تنهایی، یا به عنوان بخشی از دستگاه گوارش فوقانی استفاده شود. این مجموعه به مری، معده و قسمت اول روده کوچک (اثنی عشر) می‌پردازد.اگر مدام درگیر علائمی مانند دل‌درد، رفلاکس، حالت تهوع، استفراغ و مشکل در خوردن، نوشیدن یا بلعیدن هستید؛ پزشک ممکن است برای کمک به تشخیص مشکل ساختاری یا عملکردی دستگاه گوارش فوقانی، دستور انجام باریوم سوالو را بدهد.

️تصویربرداری Upper GI و Upper GI Series ، به منظور بررسی دستگاه گوارش فوقانی بکار می رود. رادیوگرافی دستگاه گوارش فوقانی یا Upper GI می تواند عملکرد و نحوه هضم و بلع مواد را بررسی کند و به تشخیص موارد زیر کمک می کند:

زخم های مسیر گوارشی، تومورها و توده ها، انسداد مسیر گوارشی، فتق و بیرون زدگی دیواره گوارشی، التهابات مری، معده و دئودنوم، عملکرد غیر طبیعی ماهیچه ها ی دیواره گوارشی فوقانی

همچنین این روش برای بررسی علائم زیر در بیماران مفید است:

مشکلات بلع غذا، دردهای قفسه سینه و شکم، رفلاکس مواد غذایی، سوء هاضمه شدید، دیده شدن خون در ادرار، حالت تهوع و استفراغ بی دلیل و مزمن

️تصویربرداری Transit Small Bowel ، تصویربرداری رنگی از روده کوچک می باشد. آزمایش ترانزیت روده ، نوعی آزمون رادیوگرافی است که مدت زمان لازم برای عبور غذا از دستگاه گوارش را اندازه گیری می کند. روش متداول انجام این آزمون از طریق دهان (مصرف ماده خوراکی) است که بیشتر اوقات پس از آزمایش معده و اثنی عشر انجام می شود. غذا بعد از جویدن و بلعیدن ، وارد معده می شود ، جایی که با آنزیم های اسیدی مخلوط و هضم می شود. سپس بعد از خارج شدن از معده ، از طریق روده کوچک فشرده می شود و مواد مغذی آن برای استفاده در بدن جذب می شود. در مرحله بعد غذا به روده بزرگ می رود و آب آن جذب می شود. هر آنچه توسط روده هضم و جذب نشده است با باکتری ها و سایر مواد زائد ترکیب شده و به مدفوع تبدیل می شود. مدفوع از طریق مقعد از بدن دفع می شود. مجموع زمانی که غذا از دهان و بوسیله دستگاه گوارش به مقعد می رود ، زمان ترنزیت غذا در روده است. گاهی اوقات نیز، فقط زمانی که غذا برای عبور از روده بزرگ طی می کند اندازه گیری می شود. این زمان ، ترانزیت کولون نامیده می شود.

برای انجام گرافی رنگی روده کوچک ، یک یا چند کپسول ژل حاوی ماده حاجب (معمولا باریم سولفات ) به شخص داده میشود تا آنرا ببلعید. این کپسول ها در تصاویر گرفته شده تحت اثر اشعه X ، مانند لکه های سفید یا حلقه به نظر می رسند.

️تصویربرداری IVP ، به منظور بررسی عملکرد فانکشنال کلیه و مجاری ادرار بکار می رود.

پیلوگرام داخل وریدی یا رادیوگرافی از مجاری ادراری (IVP) یک نوع تصویربرداری است که با استفاده از تزریق ماده حاجب، اندام‌های کلیه، حالب و مثانه شما را ارزیابی می‌کند و به تشخیص خون در ادرار یا درد در ناحیه پهلو یا کمر کمک می‌کند. رادیولوژی از مجاری ادراری (IVP) اطلاعات کافی در اختیار پزشک قرار می‌دهد تا شما را با دارو معالجه و از جراحی جلوگیری کند. پیلوگرام وریدی IVP، به رادیولوژیست کمک می‌کند تا ناهنجاری‌های سیستم ادراری و اینکه چگونه سیستم به سرعت و به طور موثر قادر به مدیریت دفع و انتقال مایعات بدن است، ارزیابی شود. این معاینه برای کمک به تشخیص علائمی مانند خون در ادرار یا درد در پهلو یا کمر استفاده می‌شود. تست IVP می‌تواند رادیولوژیست را قادر به تشخیص مشکلات دستگاه ادراری ناشی از موارد زیر کند:

سنگ کلیه یا سنگ مثانه،تومور یا کیست در کلیه، حالب یا مثانه، زخم بعد از جراحی مجاری ادرار یا ضربه، غده پروستات بزرگ شده، نقایص مادرزادی کلیه مانند کلیه اسفنجی مدولاری

  • گروه خبری : گروه های محتوا,اخبار,اطلاعیه ها
  • کد خبر : 12057
مدیر سایت
خبرنگار

مدیر سایت

عبارت خود را درج و جهت جستجو کلید

تغییر اندازه فونت:

تغییر فاصله بین کلمات:

تغییر فاصله بین خطوط:

تغییر نوع موس: